tirsdag 30. januar 2018

Merkelig distanseuttak til OL

Da har Norges Skiforbund gjort de første distanseuttakene for herrelangrennsløperne til årets OL. Der har de etter min mening gjort noen merkelige valg.

Jeg kan begynne med det jeg er enig i først og det er sprintuttaket. Der var det neppe mye tvil. Klæbo er en klar gullkanditat, mens alle de tre andre (Brandsdal, Iversen og Golberg) er medaljekandidter på en maks dag.

Hvis vi går over til Skiathlonøvelsen er jeg mer uenig i laguttaket. At Klæbo og Sundby skal gå er det ingen tvil om. Begge er medaljekandidater og også gullkandidater i ulike løpsscenarioer. Holund og Krüger gikk bra på denne øvelsen i WC på Lillehammer i år med 3. og 4. plass, men jeg mener likevel ikke disse er medaljekandidater på denne distansen i OL. Begge har for dårlig avslutningferdigheter og er ikke gode nok til å gå ifra tidligere. Derimot er de begge medaljekanditater på 15 fri senere i mesterskapet og jeg mener det burde fokusert 100 % på dette i stedet for å maksimere sine muligheter der. De er begge aktuelle for stafetten også i tillegg til at Holund er medaljekandidat på 5-mila.

Jeg mener i stedet Krogh burde fått muligheten på skiathlonøvelsen i OL. Han har ikke vært i form tidligere i år, men siden han ble tatt ut i OL-troppen regner jeg med de har kontroll på formen hans og da er han et sterkere kort på skiathlon en både Holund og Krüger. Det er han med bakgrunn i sine sterke avslutningsegenskaper. Det samme kan sies om Iversen som jeg også ville hatt inn på det laget, selv om han er et mye mer usikkert kort. Dyrhaug kunne også vært et alternativ, men han ser jeg som uten medaljesjanse på både skiathlon og på 15 fri. Han bør fokusere 100 % på 5-mila som går i klassisk og hvor han er en klar medaljekandidat.

Ellers bør stafettlagene tas ut med bakgrunn i hvilke løpere som er i form under mesterskapet. Klæbo er nok klar på begge stafetten. Det samme er nok Martin på den lange stafetten, mens de resterende plassene er mer åpne enn på lenge. På sprintstafetten vill jeg nok valgt Krogh (om han er i form) evt Iversen som makker til Klæbo. Jeg er redd Brandsdal kan få det tøft utover og det vil være en risiko og bruke. På den lange stafetten er det veldig åpent og mange kandidater, så der må vi nesnte bare vente å se hvem som er i form.


Ingen kommentarer: