søndag 19. februar 2017

Konvertering av 700c til 650b (sykkel)

Har hatt et prosjekt gående hvor jeg prøver å lage en optimal "grusracer" og har nå prøvd meg på å konvertere en 700c (tradisjonell størrelse på racerdekk) sykkel til en 650b (hjulstørrelse som brukes på 27,5" terrengsykler) sykkel.

Jeg tok utgangspunkt i en gammel Merida 4000 Albontech ramme fra tidlig 90-tall. Det er en ramme med aluminium hovedtriangel og gafler av stål.


Fordelen med å konvertere fra 700c til 650b er at man får plass til dekk med større volum i en landeveissykkel, mens man oppretholder omtrent lik geometri siden omkretsen på dekket blir omtrent lik som et smalt racerdekk. Dekk med større volum gir økt komfort siden du får mer luft mellom deg og underlaget. Det er noe man er ute etter på en sykkel som skal kunne kjøres på grusveier. I dag finnes det få landeveissykler eller "grusracere" med denne hjulstørrelsen. Den eneste jeg vet om er Cannondale Slate.

Likvel finnes det mange som har konvertert gamle landeveissykler til 650b sykler. Det finnes flere sider som beskriver hvordan man går fram og tar opp ulike fordeler og ulemper ved en slik ombygging. Et par sidere kan ses her: http://ridinggravel.com/components/wheel-comparison-650b-vs-700c/ og her: http://www.bikeman.com/bikeman-blogs/650blog/1771-650b-conversion-guidlines

Det viktigste man trenger å være oppmerksomme på er at man trenger "extra long drop" bremser og sjekke at det er nok klaring mellom kjedestagene (da dette ofte er det mest kritiske stedet). Det kan også være litt vrient å finne 650b felger med landeveisnav og som er tilpasset felgbrems. Ellers trengs det ikke noen andre spesial deler.

Dette ble resultatet av min ombygging og sykkelen ligger ute til salgs på finn: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91110275&fks=91110275


Ingen kommentarer: