Hvorfor skal dette være en grunn til å fjerne karakteren i
faget tenker du kanskje? Jo, det skal jeg fortelle deg. Det er fordi det som er
viktig er at du er fysisk aktiv, ikke nødvendigvis hvor flink du er. Derfor ser
jeg ikke hensikten med at man skal vurderes i dette faget. Dessuten er
hensikten med kroppsøvingsfaget å skape en livslang bevegelsesglede, og med
vurdering i faget tror jeg det for mange virker stikk motsatt at man til enhver
tid skal bli vurdert på det man gjør i timene. Noen blir mer nervøse og vegrer
seg for å prøve nye ting fordi de ikke vil vise at de ikke mestrer aktiviteten
og dermed risikerer en dårligere karakter. Uten vurdering tror jeg flere hadde
vært mer åpne for å prøve nye aktiviteter fordi det hadde blitt mindre
skummelt. De flinkeste i faget, de som elsker det meste av fysisk aktivitet og
som kanskje driver med idrett også på fritiden, har ikke noe problem med faget
slik det er i dag, men disse er det ikke noen fare med heller. Disse elevene
vil være aktive hele livet uansett. Det er den gruppen elever som er redde for
kroppsøving og som har mange dårlige opplevelser med faget som er viktige å nå
med tanke på et folkehelseperspektiv. For disse elevene tror jeg hverdagen
ville blitt mye bedre om kroppsøvingsfaget hadde vært uten karakter.
En annen viktig grunn til at karakteren burde fjernes er fordi
det nok er det faget som vurderes mest ulikt i den norske skolen. Hva som skal
legges til grunn har endret seg opp igjennom årene. Per nå skal ferdigheter,
innsats og kunnskap legges til grunn, men det står ikke noe om hvor mye de skal
telle hver. Det som står klart er at man skal ta utgangspunkt i elevens
forutsetninger (slik at alle i utgangspunktet kan få 6), og at det ikke er lov
å sette karakterer basert på testresultater. Av egne erfaringer og gjennom
andres undersøkelser viser det seg at det er veldig stor forskjell på hvordan
det vurderes på ulike skoler. Det finnes fortsatt skoler i Norge som kun setter
karakterer basert på testresultater, noe de ikke har lov til, men gjør likevel.
Om dette er pga. manglende kunnskap eller fordi det er enkelt er uvisst. Andre
skoler legger igjen nesten bare vekt på innsats, mens andre skoler ligger midt
i mellom. For enkelte elever vil det være helt avgjørende hvilken skole de går
på. Det er klart at en elev med dårlig ferdigheter vil få en veldig dårlig
karakter om eleven går på en skole hvor karakteren settes kun basert på tester,
mens den samme eleven vil kunne få en god karakter på en skole hvor det
hovedsakelig er innsatsen som legges til grunn. Hvis en elev får 2 eller 3 på
en skole og den samme eleven hadde fått 5 på en annen så vil dette være veldig
urettferdig. Dessuten teller kroppsøvingskarakteren like mye som alle de andre
når det skal søkes til høyere utdanning.
En tredje grunn for å fjerne karakteren i kroppsøving er at
undersøkelser har vist at elevene uansett ikke forstår hvorfor de får den
karakteren de får, ei heller hva som ligger til grunn for den. Det tyder på at
kompetansemålene og vurderingspraksisen er for diffus. Det skal sies at selv om
elevene ikke forstår hvorfor de får den karakteren de får, synes flertallet at
karakteren de får er riktig. Hvordan de kommer fram til det kan man jo lure på.
Kanskje det kommer av at de sammenligner med klassekameratene sine og sånn sett
synes det er rettferdig? Hadde det syntes det samme om de hadde sammenlignet med
elever fra andre skoler med en helt ulik vurderingspraksis?
Jeg synes i hvert fall det er på tide å ta en debatt rundt
kroppsøvingsfaget i skolen. Jeg synes karakteren skal fjernes og at faget skal
styres mer etter det som er hensikten med faget, nettopp å skape en livslang
bevegelsesglede. Med dagens 10% regel vil det være vanskelig nok for mange å få
bestått faget selv uten karakter, men det ville vært mindre skummelt å møte
opp.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar