torsdag 26. januar 2017

Johaug-saken

At Therese Johaug har havnet i en fortvilet situasjon er det ingen tvil om. Det er en trist sak at en utøver som ikke har hatt til hensikt å dope seg blir tatt for doping. Likevel synes jeg det blir feil å legge all skyld over på legen. Det er klart at han aldri burde gitt Therese Trofodermin med det forbudte stoffet Clostebol. At han ikke har klart å koble Clostebol med doping er for meg uforståelig. Det at pakken også var merket med doping gjør det enda verre, men likevel mener jeg Therese har ansvaret for det hun putter i seg. Grunnen til at jeg mener det ikke holder å spørre legen (som ga henne salven) om det er greit å bruke, er fordi han aldri ville gitt henne noe han mente var forbudt. Jeg mener sånn sett det er det samme hvem man har fått praparatet fra. Det bør alltid sjekkes med en annen kilde enn den man fikk preparatet fra. Det hadde tatt 2 min å sjekke på internett.

Normalt sett trenger man kanskje ikke å sjekke det man får fra legen fordi man som regel for preparater legene er vant til å bruke og som de har med fra Norge. Ofte har man fått de samme preaparatene mange ganger og da trenger man så klart ikke å sjekke. I dette tilfellet handler det om et preparat som ble kjøpt inn i Italia som de ikke pleier å bruke. Et praparat hverken legen eller utøver var kjent med i særlig grad fra før. I slike tilfeller mener jeg det bør sjekkes med en ekstra kilde, nettopp for å være sikker, siden man som utøver står med det objektive ansvaret.

Jeg synes derfor den foreslåtte straffen på 14 mnd virker grei. Det står i stil med lignende saker, og det er en ganske mild straff med tanke på at man kan risikere 4 års utestengelse når man blir tatt for bruk av et anabolt steroid. Med 14 mnd straff vil Therese ha en mulighet til å kvalifisere seg til OL neste år, noe jeg håper hun gjør. Jeg føler meg i grunn ganske sikker på at Therese kommer til å reise hjem fra det OL'et med minst 1 gull i bagasjen.

Ingen kommentarer: