fredag 10. juli 2009

Leiebilhelvete!

Den 1. til 6. juli var jeg i Latvia for å løpe orientering. Jeg deltok i Kapa 2009, og jeg hadde sett fram til denne turen siden i vinter. Det viste seg derimot at det ikke skulle bli helt som jeg hadde tenkt.

To dager før avreise fikk jeg denne mailen fra AutoEurope:

Dear Mr. Sveen,
As we don’t have your telephone number we have to sent you this email.
We have checked your reservation and Arrival of your flight, the plain arrives at 22:10, that means
that the location is closed alredy.
We can try with the supplier Thrifty to request an out of open Hours, but there is no guarantee for
that.
Please call us as soon as possible, to finish your booking.

Dette syns jeg var noe i seneste laget, men jeg prøvde å ringe dem flere ganger uten at jeg kom igjennom. Jeg svarte på mailen, og lurte på hva som skjedde. Kom jeg til å få en bil eller ikke? Dagen før avreise fikk jeg endelig tak i dem på telefon, og hu jeg fikk prate med visste jo selvfølgelig ingen ting. Hun ga meg bare beskjed om at jeg måtte fylle inn et skjema så fort som mulig, for at de skulle sende det videre til et annet leiebil selskap som da kanskje kunne utføre en levering utenfor åpningstid. Jeg fikk også beskjed om at jeg skulle få en mail samme dag om det lot seg gjøre eller ikke. Fikk jeg det? Selvfølgelig ikke.

Når jeg satte meg på flyet fra Gardermoen var det med litt ekstra spenning. Ville det stå en bil å vente på meg i Riga?

I ankomsthallen i Riga var det folk hos alle leiebilselskapene, og jeg fant det selskapet som AutoEurope skulle ha bestilt bilen min fra, Autorent. De hadde selvfølgelig ikke mottatt noen bestilling fra AutoEurope og hadde ikke flere ledige biler igjen. Hva gjør jeg da, tenkte jeg? Han skjønte at jeg var desperat og ringte til sjefen sin, og der fikk han beskjed om at det var en som ikke hadde møtt opp tidligere på dagen, og at de hadde igjen en bil likevel. Så da var jeg heldig og fikk meg en bil, og jeg håper han som skulle hatt den ikke kom seinere for da ville det ikke være noen bil der for han.

Det værste med hele greia var at AutoEurope hadde tatt betalt av meg før jeg dro. Det syns jeg er det frekkeste. Hvordan kan et selskap ta forhåndsbetalt for noe de ikke klarer å levere? Så nå blir det en jobb å gjøre for å få tilbake de pengene.

Så jeg vil ikke anbefale noen å leie bil gjennom AutoEurope og jeg kommer i alle fall aldri til å gjøre det igjen. Neste gang blir det å leie fra et seriøst selskap. Jeg vil også rette en stor takk til Autorent som klarte å finne en ledig bil til meg, og den servicen som de ga. Den er på den måten man skal drive et selskap.

Ingen kommentarer: